Det store trækplaster ved Cph Garden 2019 og 2017 var de otte showhaver, som fremviste de nyeste havetendenser frem. En showhave er et showpiece, ganske som en tøjkreation på en catwalk.
Showhavens formål er at vise tendenser og at inspirere publikum til at tænke nye tanker i forhold til design, plantevalg og brug af haven.
Herhjemme har vi ikke haft tradition for showhaver, som man har i udlandet. Det fik Haveselskabet lavet om på med Cph Garden 2017, hvor netop showhaverne gjorde eventen helt unik.
Fakta om showhaverne
Hver showhave er tegnet af en havedesigner/havearkitekt og er anlagt i samarbejde med en anlægsgartner og præsenteres sammen med en kommerciel partner. På Cph Garden kan gæsterne opleve otte fantastiske showhaver på hver cirka 50-80 m2.
Med til showhavebegrebet hører også et konkurrenceelement. Til Cph Garden bliver de otte showhaver vurderet af en fagjury, der kårede en showhavevinder ud fra en række kriterier, som f.eks. havens koncept og design og så selvfølgelig det overordnede indryk. Der tildeltes guld-, sølv -og bronzemedaljer og en publikumspris.
Havedesignerne er nøje udvalgt til at lave de 8 showhaver. Showhaverne præsenteres af en kommecielpartner, der kan inspirere havedesigneren til forskellige tema’er og indhold i haven, men de kan ikke bestemme havens udtryk, det er 100 % havedesigneren, der skaber den unikke showpiece til lejligheden.